1.04.2012

Ben Şirket Kombisi Kullanıyorum Zam Beni Bağlamaz

Haftalardır büyük bir yaygara: Petrolün varil fiyatı sürekli artıyor. Yapılan zamlar petrolün varil fiyatındaki oransal artışın 3-4 katı olarak yansıyor tüketiciye. 3 haftalık periyotta bir depo benzinde 12.5 TL artış var dedik; ama Aralık ayının son haftasından bu yana gelen zam bir depo benzin için 20TL’dir.
Peki, neden sessiz kalınıyor? Büyük üreticiler yapılan zamlar için hükümeti karşılarına alıp menfaatlerinden vazgeçmek yerine sürekli ürün fiyatlarına zam yapıp, tüketicilerin sırtına yüklüyorlar maliyeti. Denilebilir ki “hemşerim sen de git başkasından al malı”. Doğrudur 2004 öncesine kadar denilebilirdi; ama 2004 ve sonraki yıllarda uygulanan yanlış özelleştirme politikası büyük şirketleri TEKEL konumuna getirdi. Yani, istersen alma(!)
Bireysel duyarsızlık nerde başladı peki? Onu da ifade edelim, kaynağı bizim olmayan bir fosil yakıta bağlı olarak çalışan araçlarımız var. Bu yüzden küresel olarak yaşanan fiyat dalgalanmaları konusunda elden bir şey gelmez. Bu noktada yapılacak şey petrolün varil fiyatına üç hafta içinde gelen 5 dolarlık artışın, tüketiciye 10–15 dolar civarında yansımasının eleştirilmesidir. İşin aslı şu: Türkiye’de ekonomi bilen muhalefet partisi yoktur. Hükümetin yanlış ekonomi politikasını eleştirecek ya da çözüm üretecek tek fikirleri yok. Açın televizyonu izleyin zamlara verilen muhalefet tepkilerini: Fakire yazık da, insanlar geçinemiyor da. Hemşerim zaten o olayın sonucu. Sen çıkacaksın bilimsel dille konuşup eksikleri dile getirip çözüm üreteceksin. Çözüm üretmekten ve sorunun kaynağından bihaber isen, bilim adamlarına akademisyenlere soracaksın.
Dün itibariyle Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca elektrik ve doğalgaza zam yapıldı hayırlı uğurlu olsun. Elektriğe %8.1 doğalgaza ise %18.72 zam yapıldı. Ülkemizde elektrik ve doğalgaz ne yazık ki zorunlu birer girdi olarak görülmüyor. Yani biz öyle olarak görüyoruz da devlet görmüyor. Eğer görseydi, elektrikten ve doğalgazdan özel tüketim vergisi almazdı. Elektriğe ve doğal gaza yapılan zam, enerji sağlayıcılarımızın birim fiyat olan kilowatt ve metreküp cinsinden yapılan zamdır. Birim fiyata yapılan %8.1 elektrik zammı faturamızın toplam tutarına yaklaşık (ÖTV ve KDV dâhil) %11 zam olarak karşımıza çıkacak. Doğalgaza yapılan %18.72 oranında zam ise (ÖTV ve KDV dâhil) %24,41 olarak faturamızın toplamına yansıyacak.
Enerji fiyatlarına zam yıllık ortalamalarda ve ortalama türlerde (Kömür, benzin, doğalgaz vb.) %20’yi aşacak ve göreceksiniz enflasyon yine %10’un altında çıkacak. Kışın kar zinciri fiyatına, yazın domates fiyatına bağlı ağırlıkta hesaplanan mükemmel(!) bir enflasyon sepetimiz var çünkü. Maaşımızın/servetimizin bu yıl da reel değeri %10'un üzerinde aşınacak yani.
Benzine yapılan zamlardan sonra “Ben zaten hep 50TL’lik alıyorum zam beni etkilemiyor” kafasındakilerle, “Ben zaten şirket aracı kullanıyorum, benzin zammı bizi etkilemiyor” kafasındakilerin duyarsızlıkları yeni zamların da devlet tarafından kolayca uygulanmasını sağlayacak zaman içinde.
Bu süre içinde "Ben Şirket Kombisi Kullanıyorum Zam Beni Bağlamaz" diyenlerin de çıkmaması olanaksız!

Hiç yorum yok: